A tréning sima oktatás?

Ha sikeres tréning-programot akarunk megvalósítani, muszáj tudnunk azt, hogy milyen körülmények között tanulnak legjobban, leghatékonyabban a felnőttek.

Amikor a felnőttkori tanulásról beszélünk nem szabad elfelejteni azt, hogy az oktató (tréner) és a résztvevő szerepe és kapcsolatrendszere egészen más, mint a tradicionális (vagyis iskolarendszerű) képzésben – egyrészt azért is, mert a gyerekek és a felnőttek különböznek, illetve a képzési célok is egészen mások.

Semmiképp nem szándékozom tudományos magyarázatokba bocsátkozni, de néhány alapvetést meg kell értenünk, ha tudni akarjuk hogy mitől is lesz működőképes a képzésünk.

Didaktika? Pedagógia? Andragógia?

A hagyományos képzési modell a didaktikán alapul (didaktika= az oktatás vagy tanítás elmélete), jellemzően az oktató irányítása alatt valamilyen tananyag feldolgozása a cél. A gyerekeknek szükségük van arra, hogy valaki irányítsa a tanulási folyamatot, és azért kell valamilyen feladatot végrehajtaniuk, hogy azáltal újabb és újabb dolgokat tanuljanak meg, újabb és újabb feladatokat hajtsanak végre.

Gondolj csak a matematikára: óvodában először tízig, majd százig tanulnak számolni a gyerekek, azért, hogy utána tudjanak összeadni-kivonni. Ezek mind kellenek ahhoz, hogy utána tudjanak osztani-szorozni, hogy algebrai feladatokat tudjanak végrehajtani, ami aztán ahhoz segíti őket hozzá, hogy megértsék a trigonometriát, ami az előszobája a differenciál- és integrálszámításoknak.

Legtöbben így tanultunk az iskolában, vagyis:

  • Az oktató (tanár) a téma szakértője. Mivel a tanulóknak nem igazán van tapasztalatuk, teljesen a tanárra vannak utalva
  • Az oktató vállalja a tanulási folyamat minden egyes részletéért a felelősséget; vagyis hogy mit, hogyan, és mikor tanulnak a tanulók.
  • A tanulás tananyag-központú; a cél a tananyag logikus sorrendben való átadása-feldolgozása.
  • A motiváció leginkább külső; a tanulók azért tanulnak mert egy következő szintre kell lépniük, vagy vizsgázniuk kell, vagy valamilyen képesítést akarnak megszerezni.

Ez a folyamat a felnőtteknél – talán már mondanom sem kell – nem egészen így van.

Hogyan tanulnak tehát a felnőttek? Következő bejegyzésükben erről lesz szó.